Om klubben

Torsås Brukshundklubb har cirka 200 medlemmar men vi hoppas på att fler ska hitta till oss. Till vår klubb är alla välkomna, gammal som ung, blandras eller renrasig hund. Klubbens målsättning är att du och din hund ska fungera ihop och trivas. Det finns många fördelar med att vara medlem i en klubb och få träffa andra människor med olika hundraser och utbyta erfarenheter med varandra.

På Torsås Brukshundklubb kan du utbilda dig och lära dig mer om din hund. Det är även trevligt att kunna träna ihop med andra klubbmedlemmar. Hos oss finns instruktörer som gör allt för att hjälpa just dig.

Torsås Brukshundklubb

Historik

Torsås Brukshundklubb grundades den 26 februari 1980 som hundklubb, men blev strax därefter brukshundklubb. Mannen bakom klubbens bildande var Åke Sjöholm från Bergkvara. Han tyckte att det borde finnas en klubb på nära håll, då det annars blev många mil att pendla varje vecka för att träna hund. Den närmsta klubben var ju Kalmar Brukshundklubb. Åke satt in en annons i dagstidningen och efterlyste intresserade hundmänniskor, och det blev en god uppslutning.

Styrelse bildades, sedan tog det inte lång tid förrän man drog igång kursverksamhet. Den 8 november 1981 fick klubben sin efterlängtade klubbstuga i Applerum, vid den tidpunkten hade man 120 medlemmar. Klubbstugan har sedan dess blivit tillbyggd och renoverad, man har även byggt en altan.

Klubbfärger och logotyp

Klubbens färger är grått, svart, rött. Vilka går igen i vårt klubbmärke.