2023-01-06T10:31:10+01:00

Valpkurs / grundkurs

Deltagande hundar ska vara fullvaccinerade och är då mellan cirka tolv veckor och upp till och med sex månader. Grundkurs vänder sig även till dig med en hund som är äldre än sex månader men som inte gått valpkurs.

Kursen syftar till att bygga en god relation mellan hund och ägare, så att man får en välfungerande hund i familjen och samhället. Föraren får verktyg för att kunna träna vidare oavsett om det ska vara en tävlingshund eller en familjehund.

Grundläggande kommunikation mellan hund och förare samt hundens skötsel och hälsa. Hundens behov av aktivering samt hunden och lagen.

2023-01-20T16:56:16+01:00

Bästa starten

Där du och hunden från den är valp och uppåt och har siktet inställt mot tävling. Kursen vänder sig till dig som vill träna in moment under lekfulla former. Du vill ha stadga och följsamhet oavsett om du senare väljer att träna för att tävla lydnad, bruks, rally eller agility – eller för att ytterligare bygga på grundlydnaden.

2023-01-06T10:35:02+01:00

Allmänlydnad (Grundkurs)

Kursen har som mål att bygga vidare på relationen mellan hund och förare, för att nå den grundläggande vardagslydnad som alla hundar bör ha. Vi lägger stor vikt vid inkallning, att gå fint i koppel, att klara möten med hundar och människor.  Vi jobbar även med litet nosarbete i form av enklare spår och uppletande av föremål/godis. Vi tränar även med olika störningar. Kursen avslutas med Allmänlydnadspasset för den som vill.

Från sex månader.

2023-01-15T15:00:09+01:00

Rallylydnad

En kurs för dig som är intresserad av rallylydnad. Kurser för alla nivåer.

Här får man lära sig hur de olika momenten (skyltarna) utförs i rallylydnad. Man får träna på färdiga banor eller enskilda moment/skyltar. Förkunskaper: genomförd valpkurs.

2023-01-28T19:48:42+01:00

Nose Work eukalyptus Nybörjare

Nose Work är en tävlingsgren inom Svenska kennelklubben. Denna grundkurs riktas till dig som är nyfiken på nosarbete och vill utveckla din hunds intresse för att använda nosen. Hunden tränas att känna igen och markera doften av Eukalyptus, vilket kommer att ske  i olika miljöer. Den är lätt och roligt att träna. Alla hundar älskar att jobba med nosen och hunden får bra mentalstimulans av Nosarbetet.

Kostnad 900 kr

2023-01-27T18:16:37+01:00

Specialsök Röd Kong nybörjare

Hundar älskar att jobba med nosen och hunden får bra mentalstimulans av Nosarbetet.

Specialsök Röd kong är en gren inom Svenska brukshunds klubben. Denna grundkurs riktas till dig som är nyfiken på nosarbete och vill utveckla din hunds intresse för att använda nosen. Hunden tränas att känna igen och markera doften av Röd kong, vilket kommer att ske  i olika miljöer.

2023-01-06T14:07:34+01:00

Agility (Nybörjare)

Kurs för dig som inte tränat agility innan. För att gå kursen måste hunden vara tolv månader.

Målsättningen är, att efter kursens slut ha provat på alla hinder som finns i hoppklass och enkla kombinationer. I kursen börjar vi jobba med grund handling och lättare byten. Vi jobbar med hunden lös på agilityplanen. En god allmänlydnad med en bra inkallning är ett plus för allas trevnad.

2023-01-08T09:30:49+01:00

Agility (Fortsättning)

Mer hinderträning, kombinationer, träning av handling och teori om tävling.  I denna kurs introduceras balanshinder.  Målet är att hunden ska klara hindren självständigt. Krav är att kunna föra hunden lös med andra hundar, samt att ha gått Agility nybörjare.

OBS! Viktigt att din hund är frisk och i god form för att gå kursen.

2023-01-08T09:31:37+01:00

Agility (Avancerad)

För dig som kanske känner dig redo att starta att tävla redan eller är ute på tävlingsbanorna men behöver träna mer på olika kombinationer och få rutin i handlingen.

I kursen tränar vi hela banor och jobbar med förberedelser för tävling. Men kursen är även för dig som inte vill tävla utan bara vill ha roligt med din hund på en högre nivå. I kursen ser vi gärna att ni själva kommer med förslag på banor och kombinationer.

OBS! Viktigt att din hund är frisk och i god form för att gå kursen.

2023-01-06T10:54:24+01:00

Tävlingslydnad

För dig som är intresserad av att tävla med din hund. Kursen riktar sig både till lydnadslydnad och brukslydnad.

En lämplig fortsättning för dig som gått Allmänlydnad och/eller Tävlingsgrundande lydnad. Här tränar vi ren momentträning.

2023-01-07T15:29:21+01:00

Spår

För dig som är intresserad av att spåra med din hund, finns som tävlingsform men är även en trevlig aktivering för sällskapshunden.

Denna kurs vänder sig till dig som är nybörjare och vill lära dig spåra med din hund. Spår innebär att hunden, i lina, följer ett spår som en människa gått. Vi tränar både på öppen mark och i skog.

2023-01-07T15:30:10+01:00

För dig som är intresserad av sök. Finns som tävlingsform men är även en trevlig aktivering för sällskapshunden.

Personsök går ut på att hunden ska hitta en människa i terrängen. Det behövs inga förkunskaper men du måste kunna ha din hund lös och den måste komma på inkallning.

2023-01-07T15:31:05+01:00

Viltspår

En kurs för dig som vill lära din hund att spåra skadat vilt. Målet med kursen är att hunden ska ha färdigheter nog att genomföra ett anlagsprov.